Nie ma wątpliwości, że ćwiczenia fizyczne są świetne dla zdrowia fizycznego, ale również mogą być doskonałym wsparciem kondycji psychicznej. Trening aerobowy pomaga zasnąć, dodaje energii, zwiększa ogólną motywację, a nawet może zredukować stres i niepokój. 

Dużo poważniejszym stanem jest depresja - zaburzenie nastroju wynikające z psychologicznych i fizjologicznych reakcji na traumatyczne wydarzenie, niestety może ona  wystąpić również bez zdarzenia wyzwalającego. Charakteryzuje się przytłaczającym uczuciem smutku i rozpaczy, apatią, utratą zainteresowania, poczuciem winy lub bezwartościowości, słabą koncentracją i problemami z pamięcią. Depresja może również wystąpić w odpowiedzi na przewlekłe schorzenia.

Wady leków przeciwdepresyjnych

Chociaż leki te są skuteczne w redukowaniu łagodnej do umiarkowanej depresji, mają też nieprzyjemne skutki uboczne, które mogą zniechęcać pacjentów do dalszego długotrwałego stosowania. Ponadto działają powoli, zwykle polepszenie nastroju zajmuje nawet kilka tygodni.

Jakie mogą być skutki uboczne leków antydepresyjnych?

  • zmęczenie
  • bóle głowy
  • suchość w ustach
  • zawroty głowy
  • bezsenność
  • obniżone libido
  • różne reakcje skórne
  • uderzenia gorąca
  • zaburzenia widzenia
  • uszkodzenia wątroby
  • zaburzenia rytmu serca
  • problemy z ciśnieniem krwi
  • napady padaczkowe

Naturalne leczenie depresji za pomocą ćwiczeń

ćwiczenia dobry nastrój

Jeśli podejrzewasz u siebie depresję i masz trudności z funkcjonowaniem, porozmawiaj z lekarzem. Jeśli już bierzesz leki to nigdy i absolutnie nie decyduj się na przerwanie leczenia farmakologicznego na własną rękę. Natomiast jeśli czujesz się po prostu przygnębiony, możesz sobie pomóc, wprowadzając proste zmiany w swoim trybie życia, np. ćwiczenia. Nawet jeśli stosujesz leki, to aktywność fizyczna może być bardzo efektywnym uzupełnieniem. Coraz więcej lekarzy dostrzega już, że sport odgrywa istotną rolę w zdrowiu psychicznym i samopoczuciu, i pomaga budować wyższą samoocenę.

Jakie ćwiczenia pomagają w depresji?

Trening zwiększa przepływ krwi i tlenu do mózgu, co pomaga przerwać cykl smutku i zmartwień. Ćwiczenia uwalniają endorfiny, tzw. hormony szczęścia, co poprawia nastrój i zmniejsza stres. Wpływają one na neuroprzekaźniki (substancje chemiczne w mózgu), takie jak dopamina, noradrenalina i serotonina, które poprawiają nastrój i motywację. Są to te same neuroprzekaźniki, na które wpływają podawane leki antydepresyjne. Zaletą ćwiczeń jest to, że w przeciwieństwie do leków mają tylko "pozytywne skutki uboczne". Poza wpływem na nastrój treningi aerobowe mogą poprawić pamięć i chronią przed pogorszeniem funkcji poznawczych.

Najlepsze formy ćwiczeń na depresję

Tak naprawdę każda aktywność ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Ćwiczenia aerobowe, takie jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze zwiększają uwalnianie BDNF (brain-derived neurotrophic factor — neurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego), który pomaga nerwom w mózgu tworzyć nowe połączenia. Osoby z depresją mają niższy poziom BDNF. Trening siłowy również wpływa pozytywnie na psychikę, zwiększając poczucie własnej wartości. 


Społeczne aspekty ćwiczeń

Praca z innymi ludźmi lub stawanie się częścią społeczności fitness online prowadzi do mniejszej izolacji społecznej i wspólnych celów. Jednak najlepszą formą ćwiczeń jest ta, która sprawia Ci przyjemność. Robiąc coś, czego nie lubimy, raczej sobie nastroju nie poprawimy. Aktywność fizyczna to nie tylko praca nad sylwetką, ale również forma wypoczynku. Pomocne w depresji mogą się też okazać ćwiczenia typu umysł-ciało, np. joga.

Podsumowanie

Ważne jest, aby pamiętać, że ćwiczenia nie są gwarantowanym lekarstwem na depresję. Większość ludzi nadal potrzebuje jakiejś formy terapii poznawczej, aby rozwiązać problemy ze zdrowiem psychicznym. Jednak ćwiczenia mogą być leczeniem wspomagającym, nawet jeśli przyjmujesz leki. Kiedy już zaczniesz, możesz odkryć, że pomagają one kontrolować uczucie smutku i poprawiają Twoją samoocenę.

Komentarze (0)