Równowaga jest niezbędna we wszystkich aspektach życia. Daje nam poczucie harmonii i sprawia, że czujemy się spokojni i zmotywowani. Żyjąc w pędzie pracy, często zapominamy o życiu osobistym i na odwrót, po weekendzie wolnym od pracy często z niechęcią wracamy do obowiązków zawodowych. Dlatego znalezienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest kluczowe, aby cieszyć się każdą chwilą życia, niezależnie czy jesteś w pracy, czy nie.
Czas pracy w tygodniu powinien wynosić około 40 godzin, ale wiele osób pracuje nawet po 50 i więcej godzin tygodniowo. Wszystko wydaje się ok, jeżeli lubimy swoją pracę, a ona stanowi część naszego życia.
Jednak robiąc coś, co powoduje stres oraz wyczerpuje nas psychicznie i fizycznie, nie jest to dobre dla naszego zdrowia. Brak równowagi w życiu zawodowym niesie za sobą konsekwencje, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, osłabienia produktywności, a nawet przyczynić się do depresji i problemów zdrowotnych.
W jaki sposób poprawić brak równowagi w pracy?
Aby nie wypalić się zawodowo ani nie spędzać całego życia w pracy, warto pamiętać o kilku wskazówkach, które pozwolą Ci na bardziej zbalansowane życie.
Pamiętaj o przerwach
Pracując przez 8 godzin, warto w połowie dnia zafundować sobie przerwę. Zjedzenie pełnowartościowego obiadu, trening czy spacer sprawią, że będziesz w stanie odświeżyć mózg i wrócisz naładowany energią na resztę godzin, a dzień w pracy stanie się przyjemniejszy.
Słuchaj swojego ciała
Pracując w stresie, często może towarzyszyć nam ból głowy czy spięcie ciała, do którego z czasem się przyzwyczajamy. Jeśli masz stresującą pracę, warto raz w tygodniu zafundować sobie odprężający masaż oraz regularnie medytować, żeby oczyścić głowę i rozluźnić napięcia w ciele.
Pracuj na zewnątrz
Jeśli Twoja praca na to pozwala, spróbuj wykonywać rozmowy telefoniczne, spacerując lub przenieś się z laptopem na taras. Jeśli nie możesz pracować na zewnątrz, postaraj się w przerwie wyjść na krótki spacer. Promienie słoneczne dodatkowo naładują Cię energią i zamienią dzień pracy w bardziej przyjemny.
Żyj w teraźniejszości
Wykonuj swoje obowiązki po kolei, nie myśląc o wszystkim, co jeszcze musisz zrobić. Możesz na początku dnia stworzyć listę rzeczy do zrobienia, zaczynając od tych najtrudniejszych. Robienie zadań po kolei pozwoli Ci na bycie bardziej obecnym, skupionym i spokojnym.
Wyłącz powiadomienia
Żyjąc w czasach ciągłych stymulacji ze świata internetowego, powinniśmy wyłączać powiadomienia, tak żeby nie rozpraszały nas w pracy (to samo tyczy się życia osobistego). Wszystko, co wyświetla się na Twoim telefonie czy komputerze, skutecznie rozprasza, odrywa od pracy, a nawet sprawia, że czujemy się niespokojni.
Podsumowanie
Może zająć chwilę, żeby znaleźć idealny dla nas balans w życiu zawodowym. Bycie bardziej spokojnym i wyluzowanym w pracy pozwoli Ci lepiej wykonywać swoje obowiązki, dlatego warto umilać sobie ten czas w pracy. Przyjrzyj się i przeanalizuj swój dzień w pracy i sprawdź, gdzie możesz wprowadzić zmiany, które pozwolą Ci cieszyć się równowagą i spokojem.