Nie ulega wątpliwości, że żyjemy w początkach ery cyfrowej. Nie tej rozumianej jako upowszechnienie wykorzystywania narzędzi internetowych, ale jako dominującej formie aktywności kontaktów międzyludzkich. Jest to zjawisko niespotykane dotąd, w historii naszego gatunku. Oczywiście możemy winić za to zalecaną izolację społeczną wynikającą z pandemii szalejącego wirusa i konieczność przeniesienia zajęć, które do tej pory wykonywaliśmy twarzą w twarz na grunt cyberautostrady - Internetu. 

  1. Żyjemy, pracujemy i bawimy się w sieci
  2. Nasze życie w ciągu ostatniego roku stanęło na głowie…
  3. Podsumowanie 

Żyjemy, pracujemy i bawimy się w sieci

Wszyscy, którzy mogą, pracują w trybie zdalnym. Edukacja, w większości przeniosła się również do cyberprzestrzeni. Dorośli, zamiast na przykład wyruszyć w teren, na łono natury na wakacje, zmuszeni są do wirtualnych wycieczek…  A dzieci, aby mieć kontakt z rówieśnikami, korzystają namiętnie z platform edukacyjnych, chatroomów, gier online oraz mediów społecznościowych. 

media społecznościowe - sieć, Internet, młodzi ludzie

Nasze życie w ciągu ostatniego roku stanęło na głowie…

Spekuluje się, że drastyczne ograniczenie aktywności fizycznej, na rzecz tej wirtualnej, będzie miało dalekosiężne negatywne skutki na nasze zdrowie… Jednak czy, choćby tymczasowe, przeniesienie życia w strefę cyfrową to wyłącznie zło? Okazuje się, że może nie do końca…

Szwedzcy i australijscy naukowcy postanowili przeanalizować cyfrowe zachowania 11341. młodych mieszkańców Wielkiej Brytanii pod kątem korzystania z gier wideo, mediów społecznościowych oraz ogólnie wykorzystywania Internetu. Całość zestawiono z ich aktywnością fizyczną. 

Badanie przeprowadzono na 11. latkach, ale kontynuowano w czasie i porównano ze skalą depresji występującą po upływie 3 lat, czyli w wieku 14. lat. 

młodszy nastolatek - depresja

Okazuje się, że to, w jaki sposób dzieci korzystają z Internetu w wieku 11. lat, ma ogromne znaczenie na możliwość występowania objawów depresji u dorastającej młodzieży w wieku lat 14. Jednak to, jaki będzie to wpływ, determinuje zarówno płeć dziecka, jak i sposób korzystania z Internetu. 

Podsumowanie 

Często grający w gry komputerowe chłopcy ze znacznie mniejszym prawdopodobieństwem (~24%) mogą doświadczyć w wieku 14 lat depresji. Ta zależność dotyczy głównie chłopców o niskiej aktywności ruchowej. Stanowi więc pewnego rodzaju rekompensatę braku ruchu. Natomiast dziewczęta korzystające intensywnie w tym czasie (11 lat) z mediów społecznościowych mają aż 13% wyższe ryzyko wystąpienia depresji w wieku 14 lat.

Bibliografia - link do badania:

https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/abs/prospective-relationships-of-adolescents-screenbased-sedentary-behaviour-with-depressive-symptoms-the-millennium-cohort-study/1DE7A90DFF566E36742B141724673B47 

Kandola, A., Owen, N., Dunstan, D., & Hallgren, M. (2021). Prospective relationships of adolescents’ screen-based sedentary behaviour with depressive symptoms: The Millennium Cohort Study. Psychological Medicine, 1-9. doi:10.1017/S0033291721000258

 

Zawarte treści mają charakter wyłącznie edukacyjny i informacyjny. Starannie dbamy o ich merytoryczną poprawność. Niemniej jednak, nie mają one na celu zastępować indywidualnej porady u specjalisty, dostosowanej do konkretnej sytuacji czytelnika.
Komentarze (0)