Problemy z płodnością są bardziej powszechne, niż mogłoby się wydawać. Jeśli doświadczacie ich ze swoją partnerką, nie jesteście ze swoim problemem sami. Szacuje się, że jedna na sześć par ma problemy z płodnością, a jeden na trzy przypadki wynika z problemów zdrowotnych mężczyzny. Chociaż niepłodność nie zawsze jest uleczalna, każdy mężczyzna może zrobić kilka rzeczy, by wspomóc swoją płodność.

Dobre efekty może przynieść stosowanie odpowiedniej diety, suplementów i wprowadzenie zmian w stylu życia. W dzisiejszym artykule omówimy głównie czynniki związane ze stylem życia, odżywianiem i suplementacją wpływające na męską płodność.

Czym jest niepłodność męska?

plemniki niepłodnośc męska

Płodność oznacza zdolność do rozmnażania się. Niepłodność u mężczyzn zwykle zależy od jakości plemników. Czasami związana jest z funkcją seksualną.

Oto kilka przykładów zaburzeń wpływających na płodność u mężczyzn.

Libido, czyli popęd seksualny. Pokarmy lub suplementy, które mogą zwiększać libido nazywane są afrodyzjakami.

Zaburzenie erekcji, czyli impotencja, ma miejsce wtedy, gdy mężczyzna nie jest w stanie utrzymać wzwodu.

Liczba plemników. Ważnym aspektem jakości nasienia jest liczba plemników.

Ruchliwość plemników. Podstawową funkcją zdrowych plemników jest ich zdolność do przemieszczania się. Dzięki temu możliwe jest zapłodnienie.

Poziom testosteronu. Niski poziom testosteronu, męskiego hormonu płciowego, może być odpowiedzialny za niepłodność u mężczyzn.

Jak więc widzimy, niepłodność u mężczyzn może wynikać z niskiego libido, problemów z erekcją, małej ilości plemników w nasieniu, małej ruchliwości plemników, a także niskiego poziomu testosteronu. Niepłodność męska może mieć wiele przyczyn: może zależeć od genetyki, ogólnego stanu zdrowia, kondycji, chorób.

Oto 10, popartych badaniami naukowymi, sposobów na zwiększenie liczby plemników i zwiększenie płodności u mężczyzn.

Suplementacja kwasem D-asparaginowym

Kwas D-asparaginowy (D-AA) jest formą kwasu asparaginowego. Nie należy go mylić z kwasem L-asparaginowym, który tworzy strukturę wielu białek i jest znacznie bardziej powszechny, niż D-AA.

D-AA występuje głównie w gruczołach, takich jak jądra, a także w nasieniu i komórkach nasienia. Naukowcy uważają, że D-AA ma wpływ na płodność mężczyzn. Poziomy D-AA są znacznie niższe u niepłodnych mężczyzn, niż u płodnych mężczyzn.

Obecne dowody wskazują, że suplementy D-AA mogą poprawić płodność u mężczyzn z niskim poziomem testosteronu, podczas gdy nie zapewniają one korzyści u mężczyzn z prawidłowym lub wysokim poziomem tego hormonu.

Regularne ćwiczenia

ćwiczenia akywnośc fizyczna

Regularne ćwiczenia mogą zwiększyć poziom testosteronu i wpływać na wzrost płodności u mężczyzn. Badania pokazują, że mężczyźni regularnie ćwiczący mają wyższy poziom testosteronu i lepszą jakość nasienia, niż nieaktywni fizycznie mężczyźni. Należy jednak unikać zbyt dużej ilości ćwiczeń, ponieważ może to mieć odwrotny skutek i potencjalnie obniżyć poziom testosteronu. 

Odpowiednia ilość witaminy C

Niektóre badania wskazują, że przyjmowanie suplementów przeciwutleniających, takich jak witamina C, może wpływać na wzrost płodności u mężczyzn. Pozytywny wpływ witaminy C widoczny jest u mężczyzn z wysokim stresem oksydacyjnym. Stres oksydacyjny występuje wtedy, gdy poziomy reaktywnych form tlenu (ROS) osiągają szkodliwe poziomy w organizmie. Dzieje się tak, gdy własne mechanizmy obronne są przytłoczone z powodu chorób, starzenia się organizmu, niezdrowego stylu życia lub zanieczyszczeń środowiska.

Istnieją dowody na to, że stres oksydacyjny i zbyt wysoki poziom ROS może prowadzić do bezpłodności u mężczyzn.

Przyjmowanie wystarczającej ilości przeciwutleniaczy, takich jak witamina C, może pomóc w przeciwdziałaniu niektórym z tych szkodliwych skutków. Istnieją również dowody na to, że suplementy witaminy C mogą poprawić jakość nasienia.

Minimalizacja stresu

zrelaksowany mężczyzna

Stres może zmniejszyć satysfakcję seksualną i upośledzić płodność. Długotrwały stres podnosi poziom kortyzolu, który ma silny, negatywny wpływ na testosteron. Kiedy kortyzol rośnie, poziom testosteronu zwykle spada.

Łagodne formy stresu można zmniejszyć za pomocą technik relaksacyjnych.

W zarządzaniu stresem mogą pomóc czynności takie, jak spacer w pięknych okolicznościach przyrody, medytacja, ćwiczenia lub spędzanie czasu z przyjaciółmi.

Odpowiednia podaż witaminy D

Witamina D jest ważnym czynnikiem wpływającym na płodność mężczyzn i kobiet. To kolejny składnik odżywczy, który może wpływać na podniesienie poziomu testosteronu.

Jedno badanie obserwacyjne wykazało, że mężczyźni z niedoborem witaminy D częściej mieli niskie poziomy testosteronu. Przyjmowanie 3000 IU witaminy D3 każdego dnia przez 1 rok zwiększyło poziom testosteronu u mężczyzn o ponad  20%.

Polecamy również: Witamina d3 - zapotrzebowanie, skutki uboczne i działanie

Wypróbuj Tribulus terrestris

Tribulus terrestris, znany również jako buzdyganek naziemny, to zioło lecznicze często stosowane w celu zwiększenia męskiej płodności.

Badania z udziałem mężczyzn z niską liczbą plemników wykazały, że przyjmowanie  Tribulusa  przez 2 miesiące wpłynęło na poprawę erekcji i libido.

Przyjmuj suplementy z kozieradki

Kozieradka (Trigonella foenum-graecum) to popularne zioło  i lecznicze.

W badaniu z udziałem 30 mężczyzn, którzy trenowali siłowo 4 razy w tygodniu, analizowano skutki przyjmowania 500 mg wyciągu z kozieradki dziennie. Mężczyźni przyjmujący kozieradkę mieli  wyższy poziom testosteronu, w porównaniu z grupą przyjmującą placebo.

Zadbaj o wystarczającą ilość cynku

Cynk jest niezbędnym minerałem występującym w dużych ilościach w pokarmach zwierzęcych, takich jak mięso, ryby, jaja i skorupiaki. Dostarczenie wystarczającej ilości cynku jest jednym z podstawowych elementów wpływających na męską płodność.

Badania obserwacyjne pokazują, że niski poziom lub niedobór cynku jest związany z niskim poziomem testosteronu, słabą jakością nasienia i zwiększonym ryzykiem problemów z płodnością u mężczyzn.

Rozważ suplementację ashwagandhy

Ashwagandha to zioło lecznicze stosowane w Indiach od czasów starożytnych. Badania sugerują, że ashwagandha może poprawić męską płodność poprzez zwiększenie poziomu testosteronu.

Badanie z udziałem mężczyzn z niską liczbą plemników wykazało, że przyjmowanie 675 mg ekstraktu z korzenia ashwagandhy dziennie przez 3 miesiące znacznie zwiększyło ilość plemników. Liczba plemników wzrosła o 167%, objętość nasienia o 53%, a ruchliwość plemników o 57%. 

Badania naukowe potwierdzają, że suplementacja ashwagandhą może poprawić liczbę plemników, ruchliwość plemników i poziom testosteronu.

Korzeń maca

Przyjmowanie suplementów z korzenia maca może poprawić libido, a także płodność i sprawność seksualną. Kilka badań przeprowadzonych na mężczyznach wykazało, że przyjmowanie 1,5–3 g suszonego korzenia maca przez okres 3 miesięcy wpłynęło na wzrost libido.

Badania sugerują również, że korzeń maca może poprawić sprawność seksualną. U mężczyzn z łagodnymi zaburzeniami erekcji przyjmowanie 2,4 g suszonego korzenia maca przez 12 tygodni nieznacznie poprawiło  erekcję i samopoczucie.

Przyjmowanie 1,75 g proszku z korzenia maca codziennie przez 3 miesiące wpłynęło na zwiększoną liczbę plemników i ich ruchliwość u zdrowych mężczyzn.

Inne wskazówki

Pamiętaj również, że płodność i poziom libido zwykle idą w parze z ogólnym zdrowiem. Oto kilka dodatkowych wskazówek, które mogą wpłynąć na poprawę płodności i wzrost jakości nasienia.

Prowadź zdrowy styl życia - sen, odżywianie, aktywność fizyczna – to wszystko wpływa na męską płodność.

Schudnij - nadwaga wiąże się z niepłodnością. Jeśli masz nadmiar kilogramów, zrzuć je.

Ogranicz spożycie alkoholu - unikaj nadmiernego spożywania alkoholu, ponieważ może to obniżyć poziom testosteronu i pogorszyć jakość nasienia.

Wysypiaj się - odpowiedni sen jest niezbędny do utrzymania zdrowia. Zadbaj zarówno o jego ilość, jak i jakość.

Co warto zapamiętać?

Niepłodność jest dość powszechna i dotyka wielu mężczyzn na całym świecie. Jeśli masz problemy z płodnością, skup się na poprawie ogólnego stanu zdrowia. Przede wszystkim wysypiaj się, dbaj o to, co jesz, i bądź aktywny fizycznie. Jeśli masz nadwagę, schudnij. Nie przesadzaj z alkoholem. Wprowadź do suplementacji cynk, witaminę  D oraz witaminę C. Rozważ również przyjmowanie suplementów, takich jak: D-AA, ashwagandha, kozieradka, maca i buzdyganek.

Źródła: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12537824/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16275242/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19860889/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22234399/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5675222/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25403174/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8973665/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17004914/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24431964/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20050857/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21154195/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23723641/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21116018/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19285597/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6010824/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24371462/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12472620/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26421049/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23870423/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23248766/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23274392/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26350472/

Komentarze (2)
Anonim

znajomy zawodowy strongman bezplodny . dobry endo duzo hmg i hcg i ma juz 3 dzieciakow w weiku >40lat dopiero robi dzieci wczesniej byl zawodowym strongmanem .

0
Iron Stone

Te wszystkie składniki plus armistane i inne są w dobrych boosterach testosteronu.

1