E-papierosy, tzw. elektroniki, stały się bardzo popularne w ostatnich kilku latach. Wiele osób traktuje przejście na e-papierosa, jako próbę rzucenia z tradycyjnym nałogiem tytoniowym. Niektórym to się udaje, a niektórzy palą jeszcze więcej, gdyż przy „elektroniku” jest to nietrudne. Jako że minęło już trochę czasu od pojawienia się papierosów elektronicznych na rynku, wiemy już o nich coraz więcej, zwłaszcza w kontekście badań naukowych i szkodliwości ich stosowania. Czy popularne „wapowanie” jest szkodliwe dla zdrowia Twojej jamy ustnej?

Jak działa e-papieros?

Do atomizera wlewany jest specjalny płyn, czyli e-liquid, który jest połączeniem glikolu propylowego, gliceryny roślinnej i aromatu. Często zawiera też nikotynę. E-liquid jest podgrzewany, w efekcie czego wytwarzany jest aerozol, który następnie jest wdychany przez użytkownika. Plusem jest to, że nie wdychamy szkodliwych substancji smolistych, które wytwarzane są w trakcie tradycyjnego palenia papierosów, jednak wątpliwości budzi wpływ glikolu propylowego na organizm ludzki, a w szczególności na drogi oddechowe.

Mikrobiom a elektroniczne papierosy

kobieta paląca elektronicznego papierosa

E-papierosy mogą powodować zmiany w składzie mikrobiomu jamy ustnej, co prowadzi do zwiększonego ryzyka stanów zapalnych, chorób dziąseł i infekcji. Taki jest wniosek z badania opublikowanego przez New York University College of Dentistry. Naukowcy przyjrzeli się grupie ponad 100 palaczy papierosów, użytkowników e-papierosów i osób niepalących. Wnioski były takie, że palacze i użytkownicy e-papierosów mieli znacznie wyższy wskaźnik chorób dziąseł i infekcji – odpowiednio 73% i 43% – niż osoby niepalące, u których odsetek zachorowań wynosił 28%. Następnie naukowcy wykorzystali próbki śliny od uczestników badania, aby zbadać, co odpowiada za te wskaźniki zachorowań i infekcji. Odkryto, że palenie papierosów i e-papierosów prowadziło do zmian bakteryjnych w jamie ustnej, w tym do zwiększonego poziomu dwóch różnych rodzajów bakterii.

Mikrobiom jamy ustnej a zdrowie

Podobnie jak w jelitach, skład mikrobiomu w jamie ustnej wpływa na skłonność do infekcji i chorób. Zmiany bakteryjne wśród osób palących e-papierosy wskazują, że patogeny będą znacznie szybciej namnażać się i zmieniać całe mikrośrodowisko, co może dalej prowadzić do różnych komplikacji zdrowotnych. Środowisko jamy ustnej i obecność nikotyny, która zmniejsza dopływ krwi i poziom tlenu, pomagają stworzyć warunki, które pozwalają tym bakteriom namnażać się w zwiększonym tempie. A przecież zdrowie jamy ustnej jest niezwykle istotne i może prowadzić do powikłań zdrowotnych w całym organizmie takich jak zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, choroby Alzheimera, demencji, udaru, zawału serca, infekcji dróg oddechowych (które z kolei mogą prowadzić do zapalenia płuc), reumatoidalnego zapalenia stawów, cukrzycy, a nawet prowadzić do ryzyka przedwczesnego porodu lub hipotrofii płodu.

Co ciekawe, bakterie jamy ustnej, które powodują choroby dziąseł i próchnicę, zostały znalezione w skrzepach osób zmarłych z powodu udaru, jak i zawału serca, co pokazuje, że dostają się one do krwiobiegu. Eksperci zgodnie twierdzą, że jeśli chcesz mieć zdrowy mikrobiom jamy ustnej i lepszy stan zdrowia całego organizmu, istnieje proste rozwiązanie: rzuć palenie, niezależnie od tego, czy chodzi o elektroniczne, czy zwykłe papierosy.

Osoby, które chcą jednak zostać przy swoim nałogu, powinny bardziej zadbać o regularną konsumpcję probiotyków, produktów białkowych z laktoferyną, oraz witaminę D3 z K2.

Źródło

Zawarte treści mają charakter wyłącznie edukacyjny i informacyjny. Starannie dbamy o ich merytoryczną poprawność. Niemniej jednak, nie mają one na celu zastępować indywidualnej porady u specjalisty, dostosowanej do konkretnej sytuacji czytelnika.
Komentarze (0)