Nerki należą do biologicznych „struktur” niezbędnych do życia i kontrolują wiele procesów związanych z fizjologiczną równowagą. Witamina C jest natomiast związkiem potrzebnym dla utrzymania oraz optymalizacji stanu zdrowia i musi być dostarczana do organizmu z dietą. Przy odpowiednio wysokiej podaży wspiera m.in. odporność, jednak znaczne przekraczanie zapotrzebowania (zwłaszcza długotrwałe) wcale nie musi być korzystne dla zdrowia.

Kwas askorbinowy (witamina C)

Witamina C w diecie pozyskiwana jest głównie z owoców i warzyw (np. cytrusy, papryki, porzeczki, brokuły), a także ich przetworów oraz produktów wzbogacanych i suplementów diety. Należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie o dużym potencjale antyoksydacyjnym. Zapotrzebowanie na nią zazwyczaj nie przekracza 100 mg dziennie, jednak są od tej reguły wyjątki. Dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy C do organizmu jest niezbędne w procesach ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym, a także w kontekście poprawy kondycji skóry, czy naczyń krwionośnych i kości.

U osób zdrowych podaż na poziomie zapotrzebowania może sprzyjać również ochronie komórek nerek. Odnosząc się do tabel zawartości tej witaminy w produktach spożywczych można odnieść wrażenie, że łatwo jest spożyć wymagane ilości. Należy jednak pamiętać, że witamina C jest bardzo labilna (wrażliwa na działanie m.in. tlenu, czy temperatury) i w procesach obróbki kulinarnej oraz przechowywania produktów spożywczych jej zawartość może ulec redukcji nawet o kilkadziesiąt procent.

witamina C

Wpływ witaminy C na nerki

W warunkach fizjologicznych (bez większych zaburzeń równowagi organizmu), witamina C w dawkach na poziomie zapotrzebowania dzięki potencjałowi antyoksydacyjnemu uznawana jest za czynnik ochronny wobec komórek nerek.

W jednym z badań opartych o kwestionariusze spożycia zaobserwowano jednak, że w przypadku wyjątkowo długotrwałego stosowania dawek przekraczających 1000 mg dziennie (głównie przez mężczyzn) wzrastać może ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych. Warto zwrócić jednak uwagę, że kwestionariusze nie są precyzyjnym narzędziem w szacowaniu faktycznego poziomu spożycia i stanu odżywienia organizmu, a sami autorzy wspomnieli również o licznych innych ograniczeniach metodologicznych ich badania (m.in. dobór grup osób badanych ze specyficznego środowiska medycznego).

Bezpieczne spożycie - ile witaminy C brać?

Według niektórych zaleceń dzienne spożycie witaminy C przez osoby zdrowie powinno wynosić nawet około 200-300 mg (wbrew dotychczasowym zaleceniom na poziomie 60 – 90 mg). Za bezpieczne uważane jest natomiast stosowanie dawek rzędu około 1000 mg dziennie.

Wyższej podaży unikać powinny osoby z historią zaburzeń „pracy” nerek i ich chorób. Nie można powiedzieć, że kwas askorbinowy szkodzi nerkom, gdyż jest on de facto potrzebny do ich ochrony. Niekorzystny może być długotrwały i wysoki i nadmiar, który może wiązać się z pewnymi skutkami ubocznymi.

Najważniejsze jest dostosowanie wysokości spożycia do potrzeb organizmu, ponieważ te w przypadku chorób nerek mogą ulec podwyższeniu. Równie ważnym aspektem jest kontrola stylu życia (m.in. stanu nawodnienia organizmu, czy podaży składników odżywczych i mineralnych i poziomu aktywności fizycznej).

Źródła:

Dennis JM, Witting PK. Protective Role for Antioxidants in Acute Kidney Disease. Nutrients. 2017 Jul 7;9(7):718. doi: 10.3390/nu9070718. PMID: 28686196; PMCID: PMC5537833.

Ferraro PM, Curhan GC, Gambaro G, Taylor EN. Total, Dietary, and Supplemental Vitamin C Intake and Risk of Incident Kidney Stones. Am J Kidney Dis. 2016 Mar;67(3):400-7. doi: 10.1053/j.ajkd.2015.09.005. Epub 2015 Oct 14. PMID: 26463139; PMCID: PMC4769668.

Levine M, Conry-Cantilena C, Wang Y, Welch RW, Washko PW, Dhariwal KR, Park JB, Lazarev A, Graumlich JF, King J, Cantilena LR. Vitamin C pharmacokinetics in healthy volunteers: evidence for a recommended dietary allowance. Proc Natl Acad Sci U S A. 1996 Apr 16;93(8):3704-9. doi: 10.1073/pnas.93.8.3704. PMID: 8623000; PMCID: PMC39676.

Komentarze (2)
Jhonathan76

U zdrowych ludzi podaż na poziomie popytu może również pomóc w ochronie komórek nerkowych. Zapoznaj się z tabelą zawartości tej witaminy w pożywieniu, aby odnieść wrażenie, że wymaganą ilość witaminy można łatwo spożyć. Należy jednak pamiętać, że witamina C jest bardzo niestabilna (np. Wrażliwa na tlen czy temperaturę), a zawartość witaminy C można obniżyć nawet o kilkadziesiąt punktów procentowych podczas gotowania i przechowywania żywności.https://www.786shop.com/dresses/designer-chiffon 

0
TomQ-MAG

zgadza się.
kiedyś zalecano, aby wręcz objadać się witaminą C, w czasach, gdzie lewoskręta była cacy%)
obecnie ze suplementacji 500-1000mg to jest wystarczająca dawka.

0